Stugan - vinter - fint väder - älg.

 
Idag vid 4 på eftermiddagen så övningskörde jag med hela bilen fullproppad med både grejer och min familj. Vi var på väg hem från Trehörningen, från Staffan och Pia, efter en mysig dag med grillning och fint väder. Det var väldigt mörkt ute så jag hade helljuset på. När jag kör över ett backkrön så står den största älgen jag någonsin sett i hela mitt liv i mitten av vägen med kroppen över både vänstra och högra sidan av vägen. Jag pallnitar, hinner blända av (tänkte väll att jag fick möte) och älgen luffsar då jag fått stopp på bilen tillbaka in i skogen på vänstra sidan av vägen. Bilen var då jag upptäckte älgen ca 10 meter ifrån och då jag bromsat 5 meter ifrån älgen. Alltså - några få meter till och vi hade krockat och det hade kunnat innebära enorma konsekvenser. Hjärtat hoppade ett slag extra efter hela händelsen, men jag behöll lugnet medan jag manövrerade och växlade ner så det kändes bra. Men tänk så fort livet kan förändras, bara inom loppet av några nanosekunder! Håll utkik när det är så här mörkt och tänk på att allt är möjligt! Oavsett hur duktig du är på att köra så kommer du aldrig kunna undvika att det dyker upp en älg eller något annat djur framför dig när du är och kör. Så kör ödmjukt och med huvudet istället för med hastighetsmätaren rakt upp! :)

Kommentarer

Design by: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0